MODERNIZACJA TOROWISKA TRAMWAJOWEGO I PLATFORM PRZYSTANKOWYCH W RAMACH PROJEKTU „MODERNIZACJA TRASY TRAMWAJOWEJ W ALEJACH JEROZOLIMSKICH NA ODCINKU PĘTLA BANACHA – PĘTLA GOCŁAWEK”
Inwestor: Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
Wykonawca: Konsorcjum – ZUE S.A. – Lider
Termin realizacji: 27.04.2007 - 15.11.2007
Wartość kontraktu: 82 989 618,31 PLN
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była modernizacja linii tramwajowej w Al. Jerozolimskich stanowiących jedną z głównych arterii komunikacyjnych Warszawy w kierunku wschód-zachód.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja torowiska tramwajowego
- Wymiana łącznie ponad 8 000 metrów toru pojedynczego w różnych technologiach (podsypkowa, NBS, szyna pływająca).
- Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych zmniejszających hałas i drgania.
- Modernizacja sieci trakcyjnej i podstacji
- Wymiana 8 500 metrów sieci trakcyjnej i 50 970 metrów kabli zasilających.
- Modernizacja podstacji „Winnicka”, „Dobrowoja” i „Waszyngtona”. [um.warszawa.pl]
- Modernizacja przystanków i infrastruktury pasażerskiej
- Podniesienie 52 platform przystankowych do wysokości 26 cm.
- Wprowadzenie systemu informacji pasażerskiej (wizualno-fonicznej) w 15 tramwajach i na 26 przystankach.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie przepustowości i punktualności
- Umożliwienie szybszego przejazdu tramwajów dzięki poprawie stanu torowisk i priorytetowi na skrzyżowaniach.
- Redukcja opóźnień i zwiększenie niezawodności kursowania. [um.warszawa.pl]
- Integracja z systemem transportu publicznego
- Usprawnienie 6 kluczowych węzłów przesiadkowych (m.in. Rondo Dmowskiego, Dworzec Centralny, Pl. Zawiszy).
- Lepsze skomunikowanie z metrem i koleją miejską.
- Przygotowanie pod nowoczesny tabor
- Dostosowanie infrastruktury do obsługi niskopodłogowych tramwajów.
- Zwiększenie dostępności dla osób starszych i z niepełnosprawnościami.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja hałasu i emisji
- Zastosowanie cichych torowisk i nowoczesnych tramwajów.
- Zmniejszenie emisji spalin dzięki zwiększeniu udziału transportu zbiorowego.
- Zrównoważony rozwój transportu miejskiego
- Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR 2004–2006.
- Element strategii Zintegrowanego Planu Rozwoju Transportu Publicznego w Aglomeracji Warszawskiej.
- Zwiększenie atrakcyjności komunikacji zbiorowej
- Zachęcenie mieszkańców do rezygnacji z podróży samochodem do centrum.
- Poprawa komfortu i jakości usług transportu publicznego.